Polski ultralekki samolot KR-030 Topaz

KR-030 Topaz to bezzastrzałowy grzbietopłat produkowany w Krośnie. Wszystkie zasadnicze zespoły płatowca maja strukturę skorupową z kompozytów na bazie włókien szklanych lub węglowych.

Topaz to seryjny samolot ultralekki w całości produkowany w Polsce. Rocznie powstaje 20-30 maszyn. Dotychczas w krośnieńskim Ekolocie wyprodukowano 150 tych maszyn.

Kadłub o strukturze skorupowej z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych. Statecznik pionowy integralny z całością kadłuba. W przedniej części – kabina mieszcząca dwa miejsca załogi obok siebie. Za kabiną jest miejsce do zamocowania systemu ratunkowego. Oszklenie kabiny: Szyba przednia z pleksiglasu grubości 3 mm. Drzwi boczne na ramie z kompozytów, szyba z plexiglasu grubości 3 mm. Skrzydło o strukturze skorupowej z kompozytów zbrojonych włóknem szklanym i węglowym, z dźwigarem nośnym z kompozytów o zbrojeniu z włókien węglowych. Mocowane jest do kadłuba przez cztery sworznie. Skrzydło wyposażone jest w klapy i lotki, o strukturze skorupowej z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym.

TOPAZ KR-030

Ultralekki polski samolot TOPAZ KR-030

Zawieszenie klapy i lotki na skrzydle na konsolkach. Wyważenie masowe lotki w jednym punkcie na jej końcu. Usterzenie poziome skorupowe z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych – statecznik i ster. Ster kierunku skorupowy z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych. Podwozie trójkołowe z kołem przednim.

Koło przednie sterowane, sprzężone ze sterem kierunku. Goleń przednia stalowa, amortyzowana krążkami gumowymi. Koła główne na oddzielnych wolnonośnych resorach z kompozytów ze zbrojeniem z włókien szklanych. Osie kół stalowe. Hamulce kół głównych tarczowe hydrauliczne. Ogumienie wszystkich kół jednakowe, o średnicy 350 mm. Podwozie przednie i główne wyposażone w owiewki. Dwa siedzenia o strukturze skorupowej z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych.

Silnik ROTAX 912 UL Silnik jest zamocowany do kadłuba na ramie z rur ze stali nierdzewnej przez gumowe amortyzatory. Śmigło trzyłopatowe Aero-Sail o średnicy 1,72 m, o skoku przestawianym na ziemi. Osłony silnika z kompozytu węglowego, mocowane systemem szybkozłączy typu Camm-lock. Automatyczne sterowanie temperaturą silnika (termostat).

Rozpiętość skrzydeł wynosi 10,76 m. Długość to 5,95m. Ciężar własny 260kg. Ciężar maksymalny 472kg. Prędkość przelotowa 180km/h. Moc silnika 80KM. Zużycie paliwa 8l/h. Topaz ma teraz poważne szanse wejść na niemiecki rynek. Umożliwia to certyfikat wydany przez niemiecki nadzór lotniczy.

Samolot podczas tegorocznego pokazu lotniczego w RPA otrzymał tytuł „Najlepszy z najlepszych”. W kategoriach ultralekkich i lekkich samolotów sportowych Topaz pokonał ponad stu konkurentów z całego świata.

Źródło:
[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Ekolot_KR-030_Topaz |26.06.2013
[2] http://www.ekolot.pl/pl/oferta/jk-05l-junior/opis-konstrukcji.html | 26.06.2013
[3] IMG_6566 by D. Miller, flickr.com, CC BY 2.0

Dodaj pierwszy komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *