Airbus A350 XWB

Dwusilnikowy odrzutowy samolot pasażerski dalekiego zasięgu Airbus A350, który jest europejskim odpowiednikiem amerykańskiego boeinga 787 dreamliner, odbył pomyślnie pierwszy lot.

Start maszyny z fabrycznego lotniska w Tuluzie obserwowało ponad 10 tys. pracowników Airbusa i entuzjastów lotnictwa. Tak jak zaplanowano, lot trwał cztery godziny i przebiegł bez żadnych problemów. Dla pełnego bezpieczeństwa sześcioosobowa załoga była wyposażona w spadochrony. Prace projektowo-konstrukcyjne nad A350 trwały osiem lat i kosztowały 15 mld dolarów. Samolot wzniósł się po raz pierwszy w powietrze na trzy dni przed otwarciem tegorocznej wystawy aerokosmicznej Paris Airshow na lotnisku Le Bourget w Paryżu. Piątkowy lot zainicjował testowanie pięciu prototypów A350, co zabierze ponad rok. Pierwsze dostawy do użytkowników nastąpią w drugiej połowie 2014 roku. Według Airbusa do tej pory 33 towarzystwa lotnicze zamówiły łącznie 613 egzemplarzy nowego samolotu.

airbus a350 xwb

Zdjęcie prezentujące Airbusa 350 XWB podczas pierwszego lotu.

W styczniu 2009 rozpoczęto budowę linii finalnego montażu A350 na terenie zakładów w Tuluzie-Blagnac, 500 metrów obok linii A330. Obiekt otwarto 23 października 2012, kiedy w fazie montażu znajdowały się egzemplarz do testów statycznych i pierwszy z pięciu samolotów do testów w locie.17 lipca 2010 na terenie ośrodka badawczego Rolls-Royce w Derby po raz pierwszy uruchomiono silnik Trent XWB. Silnik zamontowany na firmowym A380 oblatano 18 lutego 2012.

W listopadzie 2011 Airbus poinformował o pierwszym opóźnieniu terminu dostarczenia pierwszego samolotu dla Qatar Airways o sześć miesięcy, a w lipcu 2012 o kolejne trzy miesiące na drugą połowę 2014 roku. Montaż pierwszego A350-900 MSN1 rozpoczęto 5 kwietnia 2012, w grudniu samolot bez silników Rolls-Royce Trent XWB wytoczono po raz pierwszy z hali montażowej, jego oblot zaplanowano na lipiec/sierpień 2013 roku. W lutym 2013 skompletowano pełne pokrycie niepomalowanego kadłuba, a 19 lutego zamontowano winglety dające mu 64,8 m rozpiętości. Samolot rozpoczął próby naziemne 26 lutego 2013.

Silniki Trent i pomocniczy zespół napędowy (APU) zamontowano na pierwszym prototypie 26 marca 2013.[14] Jednym z głównych poddostawców Airbusa jest UTC Aerospace Systems (do 2012 Goodrich), producent gondoli silników, odwracaczy ciągu, kół, karbonowych hamulców i zewnętrznego systemu video. Honeywell dostarcza APU HGT1700. Producentem podwozia dla wersji A350-900/800 jest firma Messier-Bugatti-Dowty z grupy Safran, a dla wersji -1000 Goodrich. Pierwszy kompletny egzemplarz A350-900 w pełnym malowaniu zaprezentowano 13 maja 2013.

Podobnie jak Dreamliner Airbus A350 XWB jest w większości wykonany z materiałów kompozytowych – tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem węglowym. Uzyskane dzięki temu zmniejszenie masy, a także starannie dopracowana aerodynamika i nowoczesne, ekonomiczne silniki mają zapewnić zużycie paliwa mniejsze o ponad 20 proc. od maszyn tradycyjnych.

W proponowanej rodzinie znajdzie się 5 jednostek latających:

  • A350-800: 270-miejscowy w rozkładzie 3-klasowym (konkurent Boeinga 787-9) o planowanym zasięgu 15 400 km ma ukazać się w 2016 roku
  • A350-900: 314-miejscowy w rozkładzie 3-klasowym (konkurent Boeinga 777-200ER i 787-10) o planowanym zasięgu 15 000 km ma ukazać się w połowie 2014 roku
  • A350-1000: 350-miejscowy w rozkładzie 3-klasowym (konkurent Boeinga 777-300ER) o planowanym zasięgu 14 800 km ma ukazać się w 2017 roku
  • A350-900R: planowana wersja o zwiększonym zasięgu (konkurent Boeinga 777-200LR)
  • A350-900F: planowana wersja towarowa (konkurent Boeinga 777F)

Airbus A350 XWB – konstrukcja z CFRP

Pod względem użycia kompozytów, Airbus A350 jest rekordowym w światowym przemyśle lotniczym. Wg European Aerospace Company – na całkowitą wagę Airbus A350 składają się w 52% kompozyty polimerowe, w tym przede wszystkim wzmocnione włóknem węglowym (carbon fibre reinforced plastics – CFRP), aluminium i stopy aluminiowe (20%), tytan (14%) i stal (7%).

Większa ilość kompozytów w nowych konstrukcjach samolotów to spełnienie postulatu pasażerów linii lotniczych, którzy chcą latać lżejszymi samolotami. Główne korzyści dla linii lotniczych ze stosowania CFRP to: niższe koszty eksploatacyjne, niższe zużycie paliwa oraz dłuższa żywotność samolotów. Te czynniki sprawiły, iż zaprojektowany pierwotnie z aluminium kadłub A350 został przeprojektowany na hybrydowy (aluminium/kompozyty). Kompozyty CFRP są lekkie, mocne materiały używane w produkcji wielu produktów stosowanych w naszym codziennym życiu.

Carbon Fiber Reinforced Polymer lub CFRP w skrócie, to termin używany do opisania materiału kompozytowego wzmocnionego włóknem węglowym jako podstawowym materiałem konstrukcyjnym. Należy zauważyć, że “P” w CFRP może również oznaczać “z tworzywa sztucznego” (z ang. “plastic”), a nie “polimeru”. A350 XWB będzie ma przekrój poprzeczny kadłuba szerszy niż oryginalny A350, który miał mieć identyczną szerokość kadłuba jak rodzina A340/A330 i wcześniejszy A300. Airbus określa to jako „XWB” lub Extra Wide Body („Ekstra Szeroki Kadłub”) i utrzymuje, że z punktu widzenia siedzącego pasażera kabina będzie 5 cali szersza na poziomie wzroku niż w konkurencyjnym Boeingu 787. Szacuje się, że modele pasażerskie A350 XWB będą miały zasięg przynajmniej 13 000 km.

Po raz pierwszy technologia zautomatyzowanego kładzenia taśmy została zastosowana nie tylko w przypadku włókna węglowego, ale także zabezpieczeń przed uderzeniem pioruna i komponentów z włókna szklanego. Obudowa skrzydła, o wymiarach 31,6 m na 5,6 m, była następnie poddana polimeryzacji w autoklawie. Zaawansowany technologicznie piec jest jednym z największych w swojej klasie na całym świecie i może pomieścić dwie obudowy skrzydeł jednocześnie. Górna obudowa skrzydła, o wymiarach prawie 32 m na 6 m, jest największym zintegrowanym komponentem, jaki dotychczas zbudowano w firmie Airbus z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknami węglowymi (CFRP).

Źródło:
[1] airbus.com | 19.06.2013
[2] http://www.aviationnews.eu/2009/12/04/a350-xwb-first-composite-lay-up-manufactured-in-nantes/ | 19.06.2013
[3] A350 First Flight – Low pass 02 by Don-vip, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0
[4] http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A350_XWB
[5] http://www.airbus.com/presscentre/pressreleases/press-release-detail/detail/first-a350-xwb-successfully-completes-first-flight/