Rower karbonowy

Karbonowe rowery szosowe są idealne dla poważnych rowerzystów, którzy chcą przenieść się na wyższy poziom. To niesamowite, ile sekund możesz zaoszczędzić is osiągnąć najlepszy czas dzięki lekkiemu i aerodynamicznemu rowerowi z włókna węglowego.

Rowery karbonowe szybko stały się standardem dla rowerzystów szosowych wszystkich klas. Są lekkie w porównaniu z innymi typami ram, a bardziej nowoczesne konstrukcje zapewniają komfort jazdy i doskonałą aerodynamikę.

Najlepsze rowery z włókna węglowego – ranking

  • BMC Teammachine SLR 02 One Disc
  • Felt FR5 Disc Road Bike
  • Giant TCR Advanced 1 Disc
  • Rose X-Lite Four Disc
  • Aernario.2 Comp Ultegra Di2

Dlaczego wybrać rower szosowy z karbonu?

Seria rowerów szosowych wykonanych z karbonu jest przeznaczona dla każdego rodzaju rowerzystów, od rekreacyjnych i sportowych po ramy wyścigowe używane przez sponsorowanych sportowców i zespoły na głównych poziomach mistrzowskich. Rowery karbonowe to najpopularniejszy wybór dla rowerzystów o wszystkich zdolnościach, którzy szukają lekkiego roweru wyczynowego. Karbonowe rowery są opracowywane w oparciu o opinie sportowców i profesjonalnych zawodników szosowych. Rowery są zaprojektowane z myślą o komforcie jazdy na dłuższych dystansach. Szeroka gama rowerów z włókien węglowych obejmuje wszystko, od szosowych, triathlonowych, TT, miejskich, rowerowych i wyścigowych do zbudowanych według dokładnych specyfikacji.

Karbon jest bardziej stabilny niż jego reputacja

Ramy z włókien węglowych dominują na rynku rowerowym. Są one popularne w segmencie rowerów szosowych ze względu na ich niską wagę. Wysokiej jakości ramy są montowane z dużej ilości pojedynczych fragmentów karbonu. Ta technika montażu pozwala na odważne konstrukcje i aerodynamicznie zoptymalizowane. Producenci mogą dostosować ramę dokładnie do potrzeb jeźdźca i zakresu jego zastosowania.

Carbonowe rowery szosowe są jednocześnie sztywne i elastyczne. Sztywność sprzyja bezstratnemu przekazywaniu mocy pedałowania na rower. Jednak tzw. twarda rama ma negatywny wpływ na komfort jazdy. Dlatego też nie jest on zalecany dla wygodnych hobbystów. Elastyczność ramy lepiej absorbuje wstrząsy. Ramy karbonowe mają reputację niestabilnych, ale nie jest to właściwe określenie. Są one stosunkowo bardziej wrażliwe niż ramy stalowe czy aluminiowe. Nie ma się jednak czego obawiać w sektorze rowerów wyścigowych. Materiał ten jest teraz preferowany dla rowerów terenowych.

Rama karbonowa czy aluminiowa?

Wysokiej jakości i zwiększające osiągi rowery z włókna węglowego zaczynają się od około 12 000 złotych. W przypadku budżetu poniżej 8000 złotych, zaleca się stosowanie ramy aluminiowej z elementami stałymi. Techniczna wyższość węgla nie wchodzi w grę w relatywnie niskim segmencie cenowym. Modele z poprzedniego roku są zazwyczaj nieco tańsze. Niemniej jednak możliwe jest stosunkowo niedrogie wejście w świat włókien węglowych. Na przykład w przypadku modeli producenta kół Cube, Attain GTC Race dla mężczyzn i Cube Axial WLS GTC Pro dla kobiet. Oba karbonowe rowery wyścigowe są dobrze ocenione, wyposażone w stałe elementy Shimano i ważą poniżej 9 kg.

Inne popularne i renomowane marki z ramami karbonowymi to:

  • Merida
  • Cannondale
  • Filc
  • KTM
  • Scott

Rower karbon – wszechstronność asortymentu: test i kryteria wyboru

Już pierwsze spojrzenie na modele karbonowe pokazuje wszechstronność asortymentu. Oferta rozciąga się od wygodnych rowerów szosowych po sportowe rowery wyścigowe, od grupy Shimano 105 do elektronicznej Ultegra Di2. Trzeba też wybierać pomiędzy hamulcami tarczowymi i felgowymi, co nie ułatwia decyzji.

Jeśli chodzi o cenę rowerów karbonowych, istnieje znacząca różnica pomiędzy najtańszymi cott Addict 10 Disc i TCR Advanced firmy Giant za około 9000 – 10 000 złotych a najdroższymi modelami, które kosztowały około 13 000 złotych. Obciążenia kół różnią się odpowiednio: około 1000 gramów leży mniej więcej pomiędzy najlżejszym a najcięższym kołem tarczowym. Czy zatem jedna z nich jeździ zupełnie inaczej niż druga? Zależy to przede wszystkim od tego, gdzie ukryta jest dodatkowa waga: 300 gramów różnicy na ramie lub na grupie przesuwającej się nie może być odczuwana nawet przez wrażliwych sportowców.

To samo dotyczy różnicy między hamulcami tarczowymi a obręczowymi. Chociaż hamulce felgowe mają wyraźną przewagę wagową, to na drodze dodatkowy ciężar nie jest tak dramatyczny, jak mogłoby się wydawać. Z drugiej strony, kilkaset gramów na kołach często dzieli światy. Przy każdym starcie roweru należy rozpędzić obracającą się masę – wyraźnie zmienia to charakter roweru wyścigowego. Przyspiesza wolniej, mniej sprężyście i energicznie niż rower szosowy z lżejszymi kołami.

Różny rozkład masy

Jeśli więc dwa koła mają taką samą masę całkowitą, warto przyjrzeć się rozkładowi masy pomiędzy kołami a zestawem ramy: im lżejsze koła, tym lepsza dynamika jazdy. I odwrotnie, ciężkie koła hamują najlżejszy zestaw ramowy.

Dobrym przykładem w tym jest Giant TCR Advanced. Przy masie 1138 gramów rama karbonowa jest bez wątpienia jedną z najlżejszych na polu testowym. Koła (wraz z oponą i kasetą) ważą około 3,4 kg, znacznie więcej niż konkurencja. Powoduje to nie tylko zwiększenie masy całkowitej do 8,6 kg, ale jest zauważalne podczas jazdy.

Nie ma właściwej odpowiedzi na pytanie, czy zawodnik powinien być wyposażony w klasyczny hamulec felgowy czy tarczowy. Odpowiedź zależy w dużej mierze od osobistych preferencji. Oba systemy oferują wystarczającą i bezpieczną skuteczność hamowania. Należy to wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji – tendencja jest wyraźnie widoczna w kierunku hamulców tarczowych, w tej dziedzinie pojawiają się coraz to nowsze rozwiązania, a w żadnym wypadku każda rama nie ma wersji z hamulcem felgowym. Tak więc z hamulcem tarczowym jesteś na pewno w znacznie bardziej zrównoważonej pozycji, jeśli chcesz zmodernizować swój system.

Jak powstają karbonowe rowery szosowe?

Włókno węglowe jest trochę cudownym materiałem, ponieważ może być formowane w prawie każdy kształt i strojone, aby być sztywnym w jednej płaszczyźnie i elastycznym w innej. Dzięki tym właściwościom jest ono wykorzystywane w branży rowerowej od ram po dźwignie hamulcowe.

Istnieją ogromne różnice w jakości karbonowych rowerów szosowych i ich komponentów, a to ostatecznie sprowadza się do wykonania. Większość rowerów szosowych z włókna węglowego produkowana jest z wykorzystaniem wstępnie przerobionych arkuszy z włókna węglowego; zasadniczo tkanina jest pompowana z nieutwardzonej żywicy i prasowana na masywnych rolkach, które są cięte na poszczególne elementy, które będą formowane na elementy w rowerze.

Wiele marek wykorzystuje te same zakłady produkcyjne w Azji do produkcji wszystkich swoich rowerów z wyjątkiem klasy premium i choć niektóre szczegóły i procesy mogą różnić się w zależności od marki, główne punkty tworzenia karbonowej ramy roweru szosowego są takie same.

Arkusze z pre-pregu włókna węglowego są ręcznie układane w formie lub wokół formy i umieszczane w podgrzewanej prasie, która jest wspomagana przez pęcherze powietrza. Stałe formy zgniatają razem warstwy karbonu, rozprowadzając żywicę po ramie, usuwając szczeliny i puste przestrzenie oraz gniotąc ich nadmiar. Następnie ramę wkłada się do gigantycznego pieca garncarskiego, w którym żywica jest utwardzana, a następnie szlifowana i malowana.

Składanie karbonowego roweru szosowego to w zasadzie naprawdę trudna trójwymiarowa układanka, składająca się z 400 pojedynczych elementów w górę, a kolejność, w jakiej są one układane, ostatecznie określi charakterystykę jazdy. W zależności od orientacji włókien, zastosowanie tej samej masy i modułu sprężystości karbonu może dać sztywną strukturę lub elastyczną.

Jaki rower karbonowy wybrać? Kryteria wyboru

Nasza ogólna rada przy zakupie roweru szosowego polega na tym, aby wydać jak najwięcej na ramę i mniej martwić się o przykręcone do niej elementy. Łatwo jest zmodernizować koła, kierownicę i zestawy grupowe.

Geometria

Podzieliliśmy nasze ulubione karbonowe rowery szosowe na dwie kategorie, rowery wyścigowe i wytrzymałościowe. Podczas gdy pod względem technologicznym i funkcjonalnym widać na nich zwrotnicę, te rowery są zaprojektowane tak, aby robić odrębne rzeczy, a ich geometria będzie się różnić, aby pomóc w osiągnięciu tych celów.

Rowery wyścigowe są zaprojektowane tak, aby jeździć szybko, co czasami może odbywać się kosztem takich rzeczy jak komfort. Geometria roweru wyścigowego będzie miała strome kąty dla szybkiego kierowania i ułatwi osiągnięcie dużego zasięgu i niskiego stosu w celu osiągnięcia pozycji aerodynamicznej. Aby w pełni wykorzystać możliwości roweru wyścigowego, musisz być dość elastyczny.

Rowery wytrzymałościowe cechują się bardziej wyprostowaną geometrią, mniejszymi kątami skrętu i dużą ilością wbudowanej technologii zapewniającej komfort. Wraz z postępem prac, wiele nowych technologii wprowadza się w rowerach wytrzymałościowych, zanim zostaną one zaadaptowane do rowerów wyścigowych danej marki.

Hamulce

Hamulce tarczowe są stosowane od lat w niemal każdej innej dyscyplinie kolarskiej, poza rowerami szosowymi, ze względu na ich doskonałe osiągi w każdych warunkach i dodatkowy prześwit, na jaki pozwalają. Same hamulce i wirniki mogą ważyć nieco więcej niż zaciski, ale pozwalają na zastosowanie lekkich felg, ponieważ nie ma potrzeby stosowania toru hamulcowego.

Większość hamulców do rowerów szosowych jest dostępna zarówno w wersji na felgi, jak i na tarcze, ale jeśli nie masz w garażu najlepszych kół szosowych, zalecamy poważnie rozważyć zastosowanie hamulców tarczowych. Większość rowerów szosowych wyposażonych w tarcze została zamieniona na 12-milimetrowe osie przelotowe, nie tylko w celu zwiększenia bezpieczeństwa połączenia koła z ramą, ale także znacznie poprawiono sztywność poprzeczną od końca do końca.

Zintegrowany kokpit

Ponieważ większość marek rowerów posiada obecnie własne lub partnerskie komponenty, całkiem sporo wysokiej klasy rowerów jest wyposażonych w jednoczęściowe drążki i kombajny z łopatkami. Pozwalają na całkowite ukrycie linek przed wiatrem, co sprawia, że są nieco lżejsze niż ich standardowa belka i wspornik.