Potrzebujesz kół z włókna węglowego? Koła mają ogromny wpływ na to, jak rower jeździ i jak czujesz drogę. Koła karbonowe szosowe stały się bardzo popularne w ostatniej dekadzie. Ale czy są one dostępne wyłącznie dla profesjonalnych rowerzystów?
Wszyscy zawodowcy ścigają się obecnie na kołach z włókna węglowego, a nawet zastąpili tradycyjne koła aluminiowe w wyścigach takich jak Paris-Roubaix i Tour of Flanders, ostatnim punkcie dla rowerów z felgami aluminiowymi w profesjonalnym świecie wyścigów. Minęło sporo czasu, odkąd Tour de France wygrał zawodnik na aluminiowych felgach.
Koła karbonowe są popularne poza profesjonalnym torem wyścigowym, również amatorzy dokonują aktualizacji felg. Pomaga w tym coraz większy wybór i o wiele bardziej przystępne cenowo opcje w ciągu, które pojawiły się ciągu ostatnich kilku lat. Producenci usunęli większość problemów, z którymi borykały się wcześniej koła z włókna węglowego, przy czym awarie były znacznie rzadsze, ale znacznie poprawiła się skuteczność hamowania.
Najlepsze koła karbonowe – ranking
- Zipp 302 DB Carbon Clincher
- Shimano Dura-Ace Carbon/Alloy C24
- Reynolds 80 Aero Carbon
- Token C55A Carbon/Alloy
- Campagnolo Bora One 50 Carbon Clincher
Koła rowerowe z włókien węglowych: test i kryteria wyboru
- Aerodynamiczny wygląd – największą zaletą modernizacji koła z włókna węglowego jest przewaga aerodynamiczna nad aluminiową obręczą o przekroju skrzynkowym. Istnieje wiele danych z tunelów aerodynamicznych od wiodących producentów, które pokazują, że felgi karbonowe znacznie zmniejszają opór powietrza. Jeśli ścigasz się, czy to przeciwko zegarowi w jeździe na czas, czy też w wyścigu szosowym, felgi z włókna węglowego będą miały zauważalną różnicę przy wyższych prędkościach.
- Niska waga – budowa felgi o głębokim przekroju z aluminium spowodowałoby, że koło byłaby bardzo ciężkie. Włóka węglowe są po prostu znacznie lżejsze i dlatego jest to materiał, z którego wykonane są koła lotnicze. Najlżejsze felgi z włókna węglowego mają felgi rurowe i są wyjątkowo lekkie, niektóre koła to tylko 940g! Jeśli jesteś alpinistą i chcesz, aby Twój rower był tak lekki, jak to tylko możliwe, koła karbonowe są najlepszym rozwiązaniem, pod warunkiem, że chętnie przyklejisz opony do felg. Stosunek sztywności do masy jest lepszy niż w przypadku kół aluminiowych.
- Jakość jazdy i osiągi – dobre koła z włókna węglowego mogą całkowicie zmienić odczucia podczas jazdy na rowerze. Sztywność jest większa niż w przypadku aluminiowych zestawów kołowych, więc w przypadku mocnych zawodników, sprintingu i wspinaczki bez siodełka, ten atrybut może mieć wyraźne przełożenie na toresponsywny jest rower. Niektóre koła z włókna węglowego zapewniają płynniejszą jazdę po nierównych nawierzchniach.
- Doskonały design – nie należy lekceważyć tego, jak bardzo jest to ważne. Musisz przyznać, że jest po prostu coś niezaprzeczalnie pociągającego w wyglądzie eleganckiego roweru szosowego, który toczy się na parze głęboko profilowanych kół z włókna węglowego. Choć wielu może się do tego nie przyznać, wielu inwestuje w koła karbonowe głównie ze względu na wygląd.
Wady kół karbonowych
- Wydajność hamowania, albo jej brak. Prototypy kół z włókna węglowego były dość straszne, gdy przychodziło do hamowania, ale producenci zaprojektowali sposób na odprowadzenie gromadzacego się ciepła. Rozwiązaniem dla felg karbonowych we wczesnym okresie eksploatacji były duże udoskonalenia w zakresie zarządzania ciepłem, począwszy od rodzaju stosowanych żywic i węglowych bloków hamulcowych. Najnowsze felgi z włókna węglowego oferują obecnie dużą poprawę skuteczności hamowania w porównaniu do tych wczesnych konstrukcji. Mimo to, dobra felga aluminiowa zapewnia lepsze warunki, szczególnie podczas deszczu. Aluminium dobrze radzi sobie z nagrzewaniem się hamulców, a karbon nie robi tego aż tak dobrze.
- Stosunek wagi to ceny. Podczas gdy felgi z włókna węglowego mogą przemawiają niską wagą, faktem jest, że tańsze i bardziej powszechne klinczery z włókna węglowego mają zazwyczaj tę samą wagę lub są cięższe niż dobrej jakości aluminiowe zestawy kołowe. Jeśli chcesz mieć najlżejsze felgi w niskim budżecie, aluminium jest nadal drogą do celu. Felgi Spada Stiletto ważą zaledwie 1290 g, a kosztują 700 funtów, czyli są tańsze niż większość kół z włókna węglowego. Jednak porównując wagę, trzeba wziąć pod uwagę zalety aerodynamiczne felgi karbonowej w stosunku do felgi aluminiowej.
- Rzeczywista aerodynamika. Producenci twierdzą, że koła karbonowe mają imponującą wydajność aerodynamiczną, ale to, co przekłada się na rzeczywistą aerodynamikę w szerokim zakresie warunków, jest wątpliwe. Czynniki takie jak rozmiar opon, konstrukcja ramy i warunki wiatrowe mają duży wpływ na wszelkie deklarowane oszczędności w zakresie oporu powietrza. Innym ważnym czynnikiem jest fakt, że głębokie obręcze z włókna węglowego mogą być bardzo niestabilne przy silnym wietrze bocznym, szczególnie w przypadku lżejszych zawodników. Z tego właśnie powodu popularne stały się felgi karbonowe o płytkim przekroju (30 mm).
- Trwałość. Karbon jest fantastycznie mocny, a felgi z włókna węglowego mogą być imponująco trwałe. Nie wyginają się jednak, w przeciwieństwie do aluminiowych, co oznacza, że mogą być podatne na uszkodzenia w wyniku ostrych uderzeń lub zderzeń, gdy narażone są na obciążenia trwałe. Podczas gdy wygiętą aluminiową obręcz można wyprostować, na tyle, że można ją zabrać do domu, w przypadku obręczy z włókna węglowego najprawdopodobniej musisz ją wymienić. Dlatego też zawsze warto kupić felgę z przyzwoitą polisą ubezpieczeniową.
- Cena. Felgi węglowe nie są tanie. Jednak w ostatnich latach są o wiele bardziej przystępne cenowo: wystarczy spojrzeć na ceny, a znajdziemy wiele typów za mniej niż 4000 złotych, a niektóre nawet za mniej niż 2000 zł. Tak, to nadal o wiele więcej niż większość par tradycyjnych felg aluminiowych i nadal można zapłacić 9000 złotych za zestaw najbardziej zaawansowanych aerokarbonowych felg takich jak Enve i Zipp.
Doświadczenie wpływa na postrzeganie kół węglowych
W zależności od tego, na jakich kołach teraz jeździsz i co zamierzasz osiągnąć z nowym zestawem kół, postrzeganie koła z włókna węglowego może się znacząco różnić.
Jakiego rodzaju kół potrzebujesz?
Jeśli patrzysz na swój pierwszy zestaw kół karbonowych, możesz nie mieć zbyt wielu punktów odniesienia. Głowa może kręcić się prawie tak szybko, jak koła, próbując dowiedzieć się, czy w ogóle należy kupić koła z włókna węglowego.
Felgi stopowe czy z włókna węglowego?
Wielu szukających kół z włókna węglowego chciałoby, aby zestaw karbonowy zastąpił felgi stopowe, zarówno te, które zostały dostarczone z naszymi rowerami, jak i te, które są teraz gotowe do jazdy. Karbon wydaje się być kolejnym krokiem, ale cena niektórych z bardziej znanych kół z karbonu może być ogromną przeszkodę, która będzie nie do przeskoczenia z naszym budżetem.
Jeśli masz doświadczenie tylko z kołami aluminiwymi, możesz mieć duże oczekiwania co do kół węglowych. Szybsze, lżejsze, sztywniejsze, głębsze, szersze, bardziej komfortowe, lepiej wyglądające to wszystko, co przychodzi na myśl.
Kluczowymi pytaniami, które nasuwają się w tej grupie entuzjastów, są: o ile szybsze, lżejsze, bardziej komfortowe itd., czy felgi karbonowe będą wynikać z tego, czego doświadczyliście z felgami aluminiowymi? Czy zauważycie różnicę? Ile trzeba będzie zapłacić, aby uzyskać te dodatkowe korzyści? Jakie są minusy felg węglowych w porównaniu do felg aluminiowych i czy są one więcej niż przeważone przez korzyści?
Dodatek czy całkowita wymiana na koła karbonowe?
Zastanów sie czy chcesz dodać czy wymienić zestaw kołowy na nowy z włókna węglowego. Możesz potrzebować bardziej nowoczesnej pary – szerszej, głębszej, bardziej aerodynamicznej, bezdętkowej itp. – ponieważ koła karbonowe bardzo się zmieniły w ciągu ostatnich kilku lat. Możesz też potrzebować innego zestawu do jazdy szosowej lub wspinaczki alpejskiej, szutrowej, albo nowego roweru z hamulcem tarczowym, który kupiłeś z niedopracowanymi kołami zapasowymi.